Tuesday, March 29, 2011

Edisi umum : fitnah cyber

Hari ni baru ada mood menulis, tapi masa pula tak banyak... tapi tak pe aku tulis mana yang sempat je la... Bulan march ni terlalu banyak sangat isu berbangkit, terlalu banyak sangat masalah-masalah yang kadang-kadang macam tak masuk akal je.... Sebab pelik kenapa la masalah macam tu pun boleh timbul.

tiga minggu lalu, aku seharian duk kat umah, layan perasaan........ tetiba member call, malangnya aku tak sempat nak jawab sebab tengah mandi.. pelik jugak kenapa dia call banyak kali?, lepas mandi tu aku tengok kat phone ada plak sms dia " Salam, beb ada masa jumpa aku kat pakli, ada urgent matter, its about u!", Fuh berderau darah aku bile baca msg tu, macam-macam andaian dalam kepala otak aku ni, aku pun return call dia, aku cakap tunggu jap sebab nak siap.

Perjalanan aku dari rumah ke lokasi tersebut mengambil masa dalam 5minit je, bukan jauh pun.. sampai sana member aku 2 orang tunggu, diorang cakap, "ok beb, relax....jangan gabra.. order air dulu"... aku masa tu memang cuak yang tak dapat nak digambarkan lagi.. Lepas tu salah sorang member aku tunjuk hp dia.. dalam tu dia buka 1 portal.. dia cakap baca dengan tenang & sabar~..

Sumpah aku tergamam!!!!!!!!!! Dalam hati aku memang aku menyumpah habis-habisan.... mati akal terus siapa la yang sanggup buat macam ni, yang lagi nak berdarah mata aku ni dalam portal tu banyak gile orang  kene... sian siot banyak cik kak - cik kak lain yang tak bersalah ataupun bersalah  menjadi mangsa fitnah cyber.... Errrm mesti korang nak tau kan apa yang portal tu buat?? FUH!!! Dalam portal tu ada banyak kisah... dan kesemua kisah tersebut ditulis oleh seseorang yang GILE! senang cerita dia curi pic sapa2 yang dia rasa boleh dijadikan watak dalam story dia tu... So dikesempatan yang ada ni aku nak menyampaikan seruan pada gadis-gadis terutama budak-budak yang belum kenal dunia.. BERPADA-PADA LA UPLOAD PIC DILAMAN SOCIAL ANDA! ketahuilah mungkin dalam tidak sedar ada yang berniat tidak baik pada kita, walaupun pic kita tu sopan ke apa ke, orang kalau ada niat jahat selalunya panjang akal, ada je idea.....  Cerita yang ORANG GILE tu tulis semua pasal benda-benda yang tak baik/kotor. korang pk2 la sendiri... Aku baca kisah yang ada pic aku tu tak sampai half sebab mengarut! Yang buat aku marah dan terkilan sangat... kenapa masih wujud sifat macam ni? kenapa orang tu perlu berkelakuan macam tu?.. Hanya Allah je la yang dapat balas segala perbuatan dia...

SO KESIMPULANNYA~ kepada kawan-kawan or sesiapa sahaja la.... hidup ni memang banyak ragam.. kadang-kadang kita dijadikan mangsa tanpa sebab.. Tapi percaya la, setiap yang berlaku pasti ada hikmah nya... kalau kita tenang, dapat berfikir secara waras dan rasional apa pun masalah yang mendatang kita pasti dapat tanganinya.. Orang fitnah kita... Tu biarkan tuhan yang balas, sebab kita tak mampu halang... Berbalik pada kes aku tadi.. masalah aku telah diselesaikan oleh member aku tu.. Tq so much ....... sgt hargai....

NOTE : Berhati-hati la dalam berkawan.. kalau rasa tak perlu.. tak kenal.. takde related or apa-apa la yang dirasakan tidak perlu...tak payah la kawan... kita sebenarnya tak tahu dengan siapa sebenarnya kita bergaul.. kadang-kadang kita main approve je "new fren" yang add kita dilaman social kita... kalau yg add tu normal.. baik alhamdulillah.. tapi kalau ngok ngek? mampus kita hehehe...... 


No comments:

Post a Comment